Rynek Infrastruktury
System viaTOLL obejmuje 797 km dróg krajowych, 983 km dróg ekspresowych i 872 km autostrad. Kierowcy samochodów osobowych na około 253 km autostrad mogą płacić elektronicznie dzięki viaAUTO, z kolei na pozostałych 619 km obowiązuje manualny pobór opłat.
Marek Cywiński zwraca uwagę na to, że ostatnie kilka tygodni pokazuje, iż manualny pobór opłat już wyczerpuje swoje możliwości i wkrótce nie będzie można korzystać z tego rozwiązania. Zaznacza, że rząd już zadecydował o tym, by nie kontynuować systemu manualnego i przejść na inny. Dyrektor generalny Kapsch ma nadzieję, że będzie to system elektroniczny, który w Polsce już w pewnym stopniu funkcjonuje.
– Na odcinku A4 Gliwice – Wrocław i A2 Konin – Stryków, które są zarządzane przez GDDKiA istnieje możliwość pobierania opłat od samochodów osobowych, z której coraz więcej użytkowników korzysta. W tej chwili jest ich około 15 tys. To nie jest tak mała liczba, zwłaszcza jeżeli są to użytkownicy aut osobowych korzystający z tych urządzeń na co dzień – zauważa w Biznes INFO Marek Cywiński.
Zaznacza on, że należy jeszcze podjąć decyzję o zmianach prawa, które pozwoliłoby na wprowadzenie w pełni elektronicznego systemu na autostradach. Jeżeli byłby on powszechny, zmieniłby się tez model dystrybucji urządzeń viaAUTO. – Koszt urządzenia byłby trzykrotnie niższy niż obecnie – zapowiada przedstawiciel Kapsch.
System viaTOLL od początku funkcjonowania, czyli od 1 lipca 2011 roku do końca lipca 2014 roku zarobił 3,313 mld zł, co daje średnio 3,3 mln zł dziennie. Środki te trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. W systemie zarejestrowanych jest 810,5 tys. pojazdów, wydano ponad 1,6 mln urządzeń viaBOX. Jeżeli chodzi o viaAUTO przeznaczone dla samochodów osobowych, sprzedano ponad 13,7 tys. takich urządzeń, a ponad 1,2 tys. przekazano służbom ratowniczym.
Najbardziej dochodowe drogi w systemie viaTOLL w okresie od litego do lipca bieżącego roku to: A4 (183,51 mln zł), A2 (80 mln zł), S8 (78,88 mln zł), S7 (45,34 mln zł), A1 (35,11 mln zł), S3 (26,26 mln zł), DK-92 (25,66 mln zł), S1 (19,74 mln zł), S6 (13,4 mln zł), DK-7 (12,55 mln zł).